Sodoben način življenja in zdrava prehrana

Naši predniki so zbolevali in umirali zaradi številnih nalezljivih bolezni ter bolezni zaradi pomanjkanja hrane. Z razvojem medicinske stroke smo uspešno obvladali ali celo izkoreninili nekatere nalezljive bolezni. Družbeni razvoj je omogočil nadvse zadovoljivo oskrbo s hrano. A na poti k blaginji smo se nepričakovano znašli pred novimi boleznimi, ki prav tako grozijo, da bodo poslabšale zdravstveno stanje prebivalstva in skrajšale življenjsko dobo. Govorimo o t.i. civilizacijskih boleznih, ki so bolezni izobilja in nezdravega načina življenja. To so predvsem bolezni srca in ožilja, motnje v presnovi (sladkorna bolezen, debelost), rak (debelega črevesa, dojke ipd.), bolezni gibalnega aparata. Bolezni srca in ožilja so med Slovenci v 50% glavni vzrok umrljivosti. Zaskrbljujoče je naraščanje števila predebelih otrok. Debelost v otroški dobi je namreč pomemben dejavnik tveganja za razvoj sladkorne bolezni tipa 2 ter bolezni srca in ožilja v poznejših življenjskih obdobjih.
Za ohranitev zdravja je nujna uravnotežena prehrana ob redni športni aktivnosti. Sodoben način življenja zahteva v večji meri prehranjevanje izven doma. Obroki so pomaknjeni v drugo polovico dneva, po številu jih je premalo, so preobilni in energijsko prebogati.
Prepogosto uživamo hitro pripravljeno hrano, ki ne zagotovi vseh dnevno potrebnih hranil manj zdravi so tudi postopki njene priprave (npr. cvrenje). Hitra hrana je energijsko pregosta. Žal pa težko zagotovimo dovolj gibanja za njeno porabo, še posebej s sodobnim, pretežno sedečim načinom življenja.
Telesna aktivnost kot je nordijska hoja in v povezavi s tem ustrezno prehranjevanje izboljšuje srčno-žilno sposobnost, znižuje krvni tlak, vrednosti maščob in sladkorja v krvi ter s tem tudi znižuje telesno težo.
K izboljšanju življenjskih navad nas lahko vodi nekaj preprostih napotkov:

1. Izboljšajmo prehranske navade

  • Jejmo 3-5 obrokov na dan.
  • Ne izpuščajmo zajtrka!.
  • Uživajmo dovolj polnozrnatih žitaric, stročnic, zelenjave in sadja.
  • Posegajmo po hrani z več nenasičenimi maščobnimi kislinami (ribe, semena, olivno olje).
  • Uživajmo različne vire beljakovin.
  • Omejimo vnos soli.
  • Popijmo vsaj 2 l tekočine dnevno (priporočljiva je voda).
  • Jejmo počasi, sede in, kadar je le mogoče, v družinskem krogu.

2. Bodimo redno telesno aktivni

  • Vsakdanje razdalje v kar največji meri premagujmo peš.
  • Bodimo telesno aktivni vsaj 30 minut vsak dan (hoja, plavanje, kolesarjenje so primerne aktivnosti, ki se ji lahko loti vsakdo)
  • Če smo bili do sedaj popolnoma neaktivni, začnimo počasi in aktivnost postopno povečujmo. Tako nam bo gibanje lažje prešlo v navado.

3. Izogibajmo se razvadam (kajenju, prekomernemu uživanju alkohola, drogam) Telo potrebuje hrano kot vir energije, gradbeni element in za zaščito. Tako je ustrezna prehrana vir zdravja, uspeha, lepote, dobrega počutja in samopodobe, kar spodbuja samozavest, zadovoljstvo in učinkovitost posameznika.
Martina Mlaker, dr. med. spec.

  • Eles
  • Logo Gnfa
  • Logo Pfnw Eu
  • Oneway
  • Alpina

ministrstvo

Spletno stran smo pripravili na Zvezi za nordijsko hojo Slovenije v okviru projekta " Z nordijsko hojo in zdravo prehrano premagujemo ovire", ki ga sofinancira Ministrstvo za zdravje.